خواب ناکافی می تواند تأثیر طولانی مدتی بر رشد عصبی-شناختی پیش از نوجوانی داشته باشد



کودکان دبستانی که کمتر از 9 ساعت در شب می خوابند، در مقایسه با کودکانی که 9 تا 12 ساعت خواب توصیه شده در شبانه روز دارند، تفاوت های قابل توجهی در مناطق خاصی از مغز دارند که مسئول حافظه، هوش و رفاه هستند. مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) انجام شد. چنین تفاوت‌هایی با مشکلات سلامت روانی بیشتر، مانند افسردگی، اضطراب و رفتارهای تکانشی، در افرادی که کمبود خواب داشتند، مرتبط بود. خواب ناکافی همچنین با مشکلات شناختی در حافظه، حل مسئله و تصمیم گیری مرتبط بود. این یافته ها امروز در مجله Lancet Child & Adolescent Health منتشر شد.

آکادمی پزشکی خواب آمریکا توصیه می کند که کودکان 6 تا 12 ساله 9 تا 12 ساعت در شبانه روز به طور منظم بخوابند تا سلامت مطلوب را ارتقاء دهند. تا به حال، هیچ مطالعه ای تاثیر طولانی مدت خواب ناکافی بر رشد عصبی-شناختی نوجوانان را بررسی نکرده است.

برای انجام این مطالعه، محققان داده هایی را که از بیش از 8300 کودک 9 تا 10 ساله که در مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان (ABCD) ثبت نام کرده بودند، جمع آوری کردند. آنها تصاویر MRI، سوابق پزشکی و نظرسنجی های تکمیل شده توسط شرکت کنندگان و والدین آنها را در زمان ثبت نام و در یک ویزیت بعدی دو ساله در سن 11 تا 12 سالگی بررسی کردند. مطالعه ABCD که توسط مؤسسه ملی بهداشت (NIH) تامین می شود، بزرگترین مطالعه بلندمدت رشد مغز و سلامت کودک در ایالات متحده است.

ما دریافتیم کودکانی که خواب ناکافی، کمتر از 9 ساعت در شب، در ابتدای مطالعه داشتند، در مقایسه با کودکانی که عادات خواب سالم داشتند، ماده خاکستری کمتر یا حجم کمتری در مناطق خاصی از مغز که مسئول توجه، حافظه و کنترل مهار هستند، داشتند. . این تفاوت‌ها پس از دو سال ادامه یافت، یافته‌ای نگران‌کننده که حاکی از آسیب طولانی‌مدت برای کسانی است که به اندازه کافی نمی‌خوابند.»


Ze Wang، دکترا، نویسنده مسئول مطالعه، استاد رادیولوژی تشخیصی و پزشکی هسته ای در UMSOM

این یکی از اولین یافته‌هایی است که تأثیر بالقوه درازمدت کمبود خواب بر رشد عصبی شناختی کودکان را نشان می‌دهد. به گفته دکتر وانگ و همکارانش، همچنین از توصیه های فعلی خواب در کودکان پشتیبانی می کند.

در ارزیابی‌های بعدی، تیم تحقیقاتی دریافت که شرکت‌کنندگان در گروه خواب کافی تمایل داشتند به تدریج در طی دو سال کمتر بخوابند، که طبیعی است با ورود کودکان به سال‌های نوجوانی، در حالی که الگوی خواب شرکت‌کنندگان در گروه خواب ناکافی تغییری نکرد. بسیار محققان وضعیت اجتماعی-اقتصادی، جنسیت، وضعیت بلوغ و سایر عواملی را که می تواند بر میزان خواب کودک تأثیر بگذارد و بر مغز و شناخت تأثیر بگذارد، کنترل کردند.

ما سعی کردیم تا حد امکان این دو گروه را با هم تطبیق دهیم تا به ما کمک کند تاثیر طولانی مدت خواب کم بر مغز پیش از نوجوانی را به طور کامل درک کنیم. دکتر وانگ گفت. مطالعات بیشتری برای تایید یافته‌های ما و بررسی اینکه آیا هر مداخله‌ای می‌تواند عادات خواب را بهبود بخشد و نقایص عصبی را معکوس کند، مورد نیاز است.

آکادمی اطفال آمریکا والدین را تشویق می کند تا عادات خواب خوب را در فرزندان خود ترویج کنند. توصیه‌های آن‌ها شامل قرار دادن خواب کافی در اولویت خانواده، رعایت برنامه خواب منظم، تشویق به فعالیت بدنی در طول روز، محدود کردن زمان استفاده از صفحه نمایش و حذف کامل صفحه نمایش یک ساعت قبل از خواب است.

این مطالعه توسط NIH تامین مالی شد. فن نیلز یانگ، دکترا، یکی از همکاران فوق دکترا در آزمایشگاه دکتر وانگ یکی از نویسندگان مطالعه است. ویژن زی، دکترا، محقق در موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، نیز یکی از نویسندگان این مطالعه است. اعضای هیئت علمی UMSOM، توماس ارنست، دکترا، و لیندا چانگ، MD، MS، محققین اصلی مطالعه ABCD در سایت بالتیمور هستند اما در تجزیه و تحلیل داده‌های این مطالعه جدید شرکت نداشتند.

“این یک یافته مهم مطالعه است که به اهمیت انجام مطالعات طولانی مدت بر روی مغز کودک در حال رشد اشاره می کند.” E. Albert Reece، MD، PhD، MBA، معاون اجرایی رئیس جمهور در امور پزشکی، UM بالتیمور، و استاد برجسته جان Z. و آکیکو K. Bowers و رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، گفت. “خواب را اغلب می توان در طول روزهای پرمشغله کودکی پر از تکالیف و فعالیت های فوق برنامه نادیده گرفت. اکنون می بینیم که چقدر می تواند برای رشد کودک مضر باشد.”

منبع:

دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند



منبع