رژیم غذایی مبتنی بر کینوا باعث تثبیت قند خون در افراد مسن می شود


کینوا یک شبه غلات سالم است که بسیار مغذی تر از سایر محصولات غلات است. یک جدید مواد مغذی مطالعه ژورنالی توانایی کینوا را در عادی سازی متابولیسم گلوکز در بدن، به ویژه در میان افراد مسن با اختلال تحمل گلوکز گزارش می کند.

مطالعه: بهبود نوسانات گلیسمی در افراد پیش دیابتی در سنین بالا که رژیم غذایی مبتنی بر کینوا مصرف می کنند: یک مطالعه آزمایشی.  اعتبار تصویر: Iryna Melnyk / Shutterstock.com

مطالعه: بهبود نوسانات گلیسمی در افراد پیش دیابتی در سنین بالا که از رژیم غذایی مبتنی بر کینوا استفاده می کنند: یک مطالعه آزمایشی. اعتبار تصویر: Iryna Melnyk / Shutterstock.com

مقدمه

دیابت نوع 2 (T2DM) سالانه میلیون ها مرگ زودرس را به دنبال دارد. پیش دیابت حالتی است که در آن سطح گلوکز خون بعد از غذا بیشتر از حد انتظار افزایش می یابد، اما با وضعیت کلی گلیسمی پایدار.

وجود پیش دیابت خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را تا 70 درصد افزایش می دهد و هر سال حدود 10 درصد به دیابت مبتلا می شوند. خطر ابتلا به T2DM به ویژه در افراد بالای 65 سال بالا است.

کینوا به دلیل محتوای پروتئین بالا، با مجموعه کاملی از اسیدهای آمینه ضروری، اسیدهای چرب غیراشباع، مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای سلامتی قابل توجه است. کینوا علاوه بر محتوای بالای کربوهیدرات و فیبر و غلظت پایین قند ساده، هم غنی از مواد مغذی است و هم با شاخص گلیسمی پایین همراه است، بنابراین نشان می دهد که مصرف آن باعث افزایش سطح قند خون می شود.

کینوا همچنین شامل مجموعه‌ای از ترکیبات گیاهی است که هضم چربی‌ها و قندها را در روده انسان مهار می‌کند که می‌تواند افزایش گلوکز خون پس از صرف غذا را کاهش دهد.

مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر رژیم غذایی غنی از کینوا بر کنترل هیپرگلیسمی و سایر عوامل خطر متابولیک انجام شد. برای این منظور، محققان تصمیم گرفتند از داده‌های گلیسمی جمع‌آوری‌شده توسط حسگرهای گلوکز که در دوره‌های طولانی با نقاط ثبت از پیش تعیین‌شده منظم کار می‌کنند، استفاده کنند. چنین داده‌هایی را می‌توان با استفاده از روش تحلیل داده‌های عملکردی (FDA) که غلظت گلوکز را در طول زمان به دست می‌دهد، به‌صورت منحنی نمایش و تحلیل کرد.

یافته های مطالعه

در این مطالعه آزمایشی، همه شرکت‌کنندگان حداقل 65 سال سن داشتند و سطح گلوکز ناشتا بین 100 تا 125 میلی‌گرم در دسی‌لیتر و بدون سابقه دیابت داشتند. علاوه بر این، همه شرکت کنندگان در مطالعه روزانه غلات، حبوبات و/یا غده می خوردند.

پس از یک دوره اولیه چهار هفته ای که در آن شرکت کنندگان در مطالعه رژیم غذایی منظم خود را مصرف کردند، همه 9 نفر به رژیم غذایی مبتنی بر کینوا که به مدت چهار هفته ادامه یافت تغییر داده شدند. همه غلات، محصولات مبتنی بر غلات، حبوبات و غده‌ها با محصولات مبتنی بر کینوا بدون تغییر ترکیب کلی مواد مغذی به جز قسمت غلات جایگزین شدند.

شرکت‌کنندگان در مطالعه از کینوآ، تکه‌های کینوآ و آرد کینوا و همچنین بیسکویت، بریوش، کیک اسفنجی، باگت، نان برش‌شده و پاستا استفاده کردند. هر یک از این محصولات دارای محتوای کینوا 70٪ یا بیشتر بود.

تمام محصولات غذایی در اختیار آزمودنی هایی قرار گرفت که معمولاً آنها را می خوردند. شرکت کنندگان در این مطالعه همچنین با هشت دستور غذایی برای غذاهایی که معمولا می خوردند آشنا شدند و کینوآ جایگزین غده ها، حبوبات و غلات شد.

با میانگین سنی 70 سال، اکثر شرکت کنندگان زن با مشخصات اضافه وزن بودند. علاوه بر این، اکثر شرکت کنندگان در مطالعه فشار خون داشتند، حدود 45٪ چربی خون بالا داشتند و 33٪ یک یا چند نفر از اعضای خانواده نزدیکشان مبتلا به دیابت بودند.

در پایان مطالعه، سطح گلوکز قبل و بعد از شروع رژیم غذایی مبتنی بر کینوا کاهش یافت. وزن و دور کمر نیز کاهش جزئی را نشان داد. سطح هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1C) نیز در پایان مطالعه کاهش یافت.

از نظر تغذیه ای، شرکت کنندگان در این مطالعه در طول رژیم غذایی معمولی خود کربوهیدرات بیشتری مصرف کردند، در حالی که در طول دوره رژیم غذایی کینوا، چربی کل و چربی اشباع شده بیشتری مصرف کردند. علاوه بر این، سیستین، آرژنین، اسید گلوتامیک و پرولین نیز در طول دوره مداخله افزایش یافت.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که مواد مغذی متعدد با افزایش یا کاهش غلظت گلوکز مرتبط هستند. اولی با گاما توکوفرول، فیبر محلول، و ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن (ORAC) مرتبط بود. دومی ارتباطی با تئوبرومین، اسیدهای چرب، امگا 6 PUFA، فروکتوز، اسید فیتیک، اسید سیتریک، سلولز و نسبت کل انرژی حاصل از پروتئین ها را نشان داد. فیبر غذایی نامحلول نیز باعث افزایش سطح گلوکز می شود.

مفاهیم

مشخصات غذایی منحصر به فرد کینوا، با محتوای چربی بالاتر و کربوهیدرات کمتر در مقایسه با غلات معمولی، تفاوت در مصرف مواد مغذی را در طول رژیم غذایی کینوا نشان می دهد.

خوردن کربوهیدرات بیشتر باعث افزایش سطح انسولین، افزایش ذخیره چربی و کاهش سرعت متابولیسم می شود و در نتیجه چرخه معیوب تجمع چربی را ترویج می کند. یک رژیم غذایی پرچرب با همان تعداد کالری با تحریک چرخش چربی در سلول های چربی، ترشح انسولین را کاهش می دهد و در نتیجه اسیدهای چرب آزاد را برای استفاده در تولید انرژی در دسترس بدن قرار می دهد. علاوه بر این، پروتئین های رژیمی باعث افزایش ساخت توده بدون چربی بدن در طول کاهش وزن می شوند، بنابراین به مصرف انرژی بیشتر و بهبود ترکیب کلی بدن کمک می کنند.

در افراد مسن پیش دیابتی، بهبود کیفیت رژیم غذایی مهمتر از کاهش وزن بدن برای دستیابی به نتایج متابولیک مفید است. تثبیت نوسانات قند خون با رژیم غذایی کینوا ممکن است به دلیل پایین بودن شاخص گلیسمی این شبه غلات باشد.

نتایج قطعی در انتظار مطالعات آینده است، زیرا شرکت کنندگان در این مطالعه قادر به مشاهده تغییر قند خون خود در زمان واقعی بودند که احتمالاً حتی قبل از شروع مرحله مداخله، الگوهای رژیم غذایی بهتری را ایجاد می کرد.

هم مصرف انرژی بیشتر و هم افزایش محتوای چربی کینوا با کاهش سطح گلوکز مرتبط بود. این احتمالاً به دلیل سایر مواد مغذی موجود در کینوا است که از افزایش قند خون جلوگیری می کند.

از آنجایی که هیپرگلیسمی پس از صرف غذا، پیشرفت T2DM را در بسیاری از بیماران پیش بینی می کند، نقش بالقوه کینوا در به تاخیر انداختن ایجاد این بیماری با کاهش افزایش سطح گلوکز بعد از غذا، امیدوارکننده است. در میان دیگر انتخاب‌های غذایی، کینوا می‌تواند به افراد پیش دیابتی کمک کند تا از شروع T2DM جلوگیری کنند.

مطالعات بزرگتر با دوره مداخله طولانی تر برای تایید و گسترش این یافته ها مورد نیاز است.

یک رژیم غذایی غنی از کینوا به دلیل عملکرد مشترک مواد مغذی مختلف و سرکوب سایر مواد مغذی مصرف شده در یک رژیم غذایی معمولی، که می تواند مانع از پیشرفت T2D شود، گلیسمی پس از غذا را کاهش می دهد.

مرجع مجله:

  • دیاز-ریزولو، DA، آکار-دنیزلی، ن.، کوستوف، بی.، و همکاران (2022). بهبود نوسانات گلیسمی در افراد پیش دیابتی در سنین بالا که از رژیم غذایی مبتنی بر کینوا استفاده می کنند: یک مطالعه آزمایشی. مواد مغذی. doi.org/10.3390/nu14112331.



منبع