سرگرمی با آرتریت روماتوئید


لین ماری ویت، 45 ساله، تقریبا 20 سال پیش تشخیص داده شد که مبتلا به آرتریت روماتوئید است، اما خیلی دیرتر، پس از یک دوره بحرانی در زندگی خود، به باغبانی روی آورد.

طلاق اول شد سپس هر دو پدر و مادرش فوت کردند. پس از آن، آرتریت روماتوئید (RA) ویت به شدت شعله ور شد که نمی دانست تا چه مدت می تواند راه برود. اما باغ اجتماع همه چیز را تغییر داد.

در ابتدا، باغبانی سخت بود، اما با گذشت زمان ویت متوجه شد که می تواند برای مدت طولانی بدون درد کار کند. امروز، ویت، یک کاردرمانگر سابق، می‌گوید که تمام کارهایی که در خاک حفاری می‌کند، دامنه حرکت دست‌های او را بهبود می‌بخشد.

شما با این دانه ها زندگی را رشد می دهید. ویت می‌گوید اما واقعاً احساس می‌کنم باغ در حال رشد من است. این به من اجازه حرکت می دهد. این به من اجازه می دهد که دوباره آزاد شوم.»

و مطالعات نشان می دهد که باغبانی می تواند قدرت و مهارت (انجام کارها با دستان خود) را در برخی افراد افزایش دهد.

کریستینا هانسون، کاردرمانگر و معلم در بیمارستان توانبخشی ماریانجوی در ویتون، IL، می‌گوید: با این حال، هر فرد متفاوت است، و مهم است که با پزشک خود مشورت کنید و هنگام باغبانی با RA به بدن خود گوش دهید. او می گوید اهداف کوچکی را تعیین کنید و استراحت کنید.

و مراقب محافظت از کمر و زانو باشید. برخی از چیزهای مشترک دوستانه که ممکن است کمک کند عبارتند از:

  • تخت باغچه های مرتفع یا مرتفع
  • باغ های کانتینری
  • ابزارهایی با پایه پهن یا دسته نرم
  • کیفی که همه چیز را در یک مکان نگه می دارد
  • تخت های مرتفع با لبه هایی که می توانید روی آن بنشینید
  • یک بالشتک زانو یا صندلی باغ

اگر به کمک اضافی نیاز دارید، به یک باغ اجتماعی بپیوندید دوستان باغبانی ویت با حفاری‌های سنگین وارد زمین می‌شوند و وقتی حالش خوب نیست، خواربارفروشی می‌کنند. او می گوید: «این یک سیستم پشتیبانی خوب است.

هانسون می گوید، اگر آرتریت شما را از انجام کاری که دوست دارید باز می دارد، با یک کاردرمانگر صحبت کنید. آنها به شما کمک می کنند تا حرکات خود را تغییر دهید تا کار کند. و اگر این امکان پذیر نباشد، آنها به شما کمک می کنند تا سرگرمی های دوستدار RA را برای افزایش کیفیت زندگی خود پیدا کنید. اگر باغبانی کار شما نیست، در اینجا چند فعالیت وجود دارد که ممکن است بخواهید امتحان کنید.

تایچی

این تمرین باستانی حرکات روان را با تنفس عمیق مخلوط می کند. و می توانید از آن تکنیک های دم و بازدم در هر جایی استفاده کنید. هانسون می‌گوید، آنها حتی می‌توانند به عنوان یک “کمک اضافی” برای مدیریت درد عمل کنند.

احتمالاً نمی‌توانید تمام درد و سفتی مفاصل خود را با تای چی خلاص کنید، اما فوایدی را با جنبه منفی بسیار کمی نشان می‌دهد. مطالعات نشان می دهد که در افراد مبتلا به RA، می تواند:

  • به پایین تنه خود کمک کنید بهتر حرکت کند
  • استرس را کاهش دهید
  • توانایی خود را برای انجام کارهای اساسی بهبود بخشید
  • در کل کمی احساس بهتری داشته باشید

راه های مختلفی برای یادگیری تای چی وجود دارد. می‌توانید یک برنامه را دانلود کنید یا یک ویدیو را در YouTube بکشید. هانسون می‌گوید: «این یک گزینه خوب برای افرادی است که نمی‌توانند به کلاس بروند.

پیاده روی سبک و دوچرخه سواری

جانیل ویتورث، 31 ساله، خانواده ای دارد که عاشق فضای باز هستند. ویتورث مبتلا به آرتریت روماتوئید است، اما او یاد گرفته است که پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را تطبیق دهد تا روی مفاصلش راحت‌تر شوند. به عنوان مثال، او از یک دوچرخه برقی یا دوچرخه الکترونیکی استفاده می کند تا زمانی که زانوها یا دست هایش شروع به درد می کنند، “کمی تقویت” شود.

او همچنین پیاده روی آهسته و مسیرهای کوتاه تر را انتخاب می کند. ویتورث می‌گوید که این با سبک زندگی او در حال حاضر بسیار مناسب است. ویتورث می‌گوید: با پسران 4 سال و 8 ماهه، «شما نمی‌توانید 5 مایل پیاده‌روی کنید».

هر آنچه را که انتخاب می کنید، کلید تطبیق فعالیت شما با توانایی شما است. در اینجا چند نکته برای استفاده حداکثری از سرگرمی های خود در فضای باز آورده شده است:

  • برای توقف استراحت برنامه ریزی کنید.
  • مسیرهای صاف و هموار را انتخاب کنید.
  • با سرعت خودت حرکت کن.
  • زمین را بشناسید.

هانسون می گوید مهم ترین چیز این است که به بدن خود گوش دهید. هانسون می‌گوید: «به شما می‌گوید، نه، نمی‌توانم به جلو ادامه دهم. “شاید باید برگردیم.”

تمرینات ذهن سازی

اینها فعالیت های سرگرم کننده یا آرامش بخشی هستند که شما را به فکر وادار می کنند. به پازل ها، بازی های کلمه ای، سودوکو و خواندن فکر کنید. این سرگرمی‌ها می‌توانند سرگرم‌کننده باشند و حتی ممکن است به حفظ هوشیاری مغز با افزایش سن کمک کنند. آنها را با دوستان انجام دهید تا از مزایای بیشتری برخوردار شوید.

ویتورث دوست دارد با یک کتاب تسویه حساب کند، به خصوص در هنگام شعله ور شدن. او از یک برنامه برای پیگیری پیشرفت خود استفاده می کند. این برنامه همچنین به او فرصتی می دهد تا با دوستداران کتاب ارتباط برقرار کند. او می گوید: «این واقعا عالی بود. “پیدا کردن آن جامعه یک تقویت کننده سلامت روان بود.”

خواندن برای مفاصل شما آسان تر از سرگرمی های فیزیکی است. هانسون می‌گوید، اما همه نمی‌توانند کتاب را برای مدت طولانی در دست بگیرند. برای کاهش فشار روی دست، می توانید:

  • کتاب خود را به صورت صوتی (کتاب صوتی) گوش دهید.
  • از جای کتاب هندزفری استفاده کنید.
  • یک دستگاه کتابخوان الکترونیکی (معمولاً بسیار سبک تر) را امتحان کنید.
  • از یک برنامه خواندن در گوشی خود استفاده کنید.

آشپزی

بسیاری از افراد مبتلا به RA دوست دارند در آشپزخانه ایجاد کنند. اما اگر مجبور به فشار دادن، چرخاندن یا خرد کردن زیاد باشید، ممکن است کمی درد داشته باشید. خبر خوب این است که می‌توانید اقداماتی را انجام دهید تا آماده‌سازی غذا روی مفاصلتان آسان‌تر شود.

نکات زیادی را به صورت آنلاین برای آشپزی با RA پیدا خواهید کرد. شما همچنین می توانید با یک کاردرمانگر در مورد تکنیک ها و ابزارهایی که ممکن است کمک کنند صحبت کنید. در اینجا چند چیز وجود دارد که آنها ممکن است پیشنهاد کنند:

  • روش های آشپزی با یک دست را یاد بگیرید اگر یک دست کمتر از دست دیگر درد می کند.
  • لوازم آشپزخانه مناسب RA را ذخیره کنید مانند ظروف با دسته های بزرگ یا نرم.
  • یک تثبیت کننده تخته برش تهیه کنید تا تخته نلغزد.

درست کردن غذاهای خود می تواند سرگرم کننده باشد. اما این فرصت را نیز به شما می دهد تا با انتخاب مواد سالم، تغذیه خود را تقویت کنید. هانسون می‌گوید: «این یک موقعیت برد دوگانه است.

روش خاصی برای غذا خوردن با RA وجود ندارد. اما ممکن است بخواهید رژیم غذایی مدیترانه ای را بررسی کنید. این یک برنامه غذایی ضد التهابی است که شامل مقدار زیادی چربی های سالم، گیاهان، میوه ها و سبزیجات سبز است. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

رقصیدن

حرکت برای بدن شما مفید است. و مطالعات نشان می دهد که رقص ممکن است به تحرک و خلق و خوی شما کمک کند. بنابراین یک برنامه رقص سالسا یا سالن رقص محلی پیدا کنید. در مورد محدودیت های حرکتی که ممکن است داشته باشید به آنها بگویید. آنها احتمالاً می توانند حرکاتی را به شما آموزش دهند و حتی شرکای هم سطح شما را پیدا کنند. اگر ترجیح می دهید رقص خود را به تنهایی انجام دهید، در اینجا چند کلاس رقص دوستانه RA وجود دارد که باید امتحان کنید:

  • زومبا
  • رقص شکم
  • هیپ هاپ
  • بالیوود

به یاد داشته باشید که جدی بودن علائم خود را در نظر بگیرید و قبل از شروع هر گونه فعالیت بدنی جدید با RA با پزشک خود مشورت کنید.

ویت حرکت کاملی در بدنش ندارد. اما او همچنان خود را از طریق موسیقی و رقص بیان می کند. گاهی اوقات او به بچه ها باله یاد می دهد. او همچنین به کلاس شیر آب بزرگسالان می رود. ویت می گوید: «این در سطحی نیست که من برای انجام آن آموزش دیده ام. “اما لذت بخش تر است، حتی اگر نتوانم چرخش های دیوانه کننده انجام دهم.”



منبع