سطوح امگا 3 می تواند در بهبود تاب آوری شناختی در افراد میانسال نقش داشته باشد.



یک مطالعه اکتشافی نشان می دهد که افرادی که در میانسالی غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری می خورند، نسبت به افرادی که غذاهای حاوی اسیدهای چرب کمی مصرف می کنند، مهارت های فکری بهتر و حتی ساختار مغز بهتری دارند. این مطالعه در شماره آنلاین 5 اکتبر 2022 منتشر شده است عصب شناسی®، مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا. اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی هایی مانند سالمون، ساردین، قزل آلای دریاچه ای و تن آلباکور یافت می شود. آنها همچنین در غذاهای غنی شده با اسیدهای چرب یا مکمل ها یافت می شوند.

بهبود رژیم غذایی یکی از راه‌های تقویت سلامت مغز است. اگر افراد بتوانند تاب آوری شناختی خود را بهبود بخشند و با برخی تغییرات ساده در رژیم غذایی خود به طور بالقوه از زوال عقل جلوگیری کنند، می تواند تأثیر زیادی بر سلامت عمومی داشته باشد. حتی بهتر از آن، مطالعه ما نشان می دهد که حتی مصرف اندک امگا 3 ممکن است برای حفظ عملکرد مغز کافی باشد. این مطابق با دستورالعمل های رژیم غذایی انجمن قلب آمریکا برای مصرف حداقل دو وعده ماهی در هفته برای بهبود سلامت قلب و عروق است.


Claudia L. Satizabal، دکترا، نویسنده مطالعه، مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو

این مطالعه مقطعی شامل ۲۱۸۳ نفر با میانگین سنی ۴۶ سال بود که زوال عقل یا سکته مغزی نداشتند. سطح اسیدهای چرب امگا 3 آنها اندازه گیری شد. آنها در مورد مهارت های فکری خود آزمون گرفتند. آنها اسکن هایی برای اندازه گیری حجم مغز داشتند.

افراد در گروه کم به طور متوسط ​​3.4٪ از کل اسیدهای چرب خود را به عنوان اسیدهای چرب امگا 3 در مقایسه با میانگین 5.2٪ برای افراد در گروه بالا داشتند. سطح مطلوب 8٪ یا بالاتر است. سطوح بین 4 تا 8 درصد متوسط ​​در نظر گرفته می شوند. سطوح زیر 4 درصد پایین در نظر گرفته می شوند.

محققان عواملی را که می‌توانند بر نتایج تأثیر بگذارند، تنظیم کردند. آنها همچنین از یک فرآیند ریاضی برای عادی سازی داده ها استفاده کردند. آنها مشاهده کردند افرادی که سطوح بالاتری از اسیدهای چرب امگا 3 مصرف می‌کنند، نه تنها میانگین نمرات بالاتری در آزمون استدلال انتزاعی داشتند، بلکه میانگین حجم بیشتری در ناحیه هیپوکامپ مغزشان داشتند که نقش مهمی در حافظه بازی می‌کند.

Satizabal گفت: “این نتایج باید با تحقیقات بیشتری تایید شود، اما هیجان انگیز است که سطوح امگا 3 می تواند در بهبود انعطاف پذیری شناختی، حتی در افراد میانسال، نقش داشته باشد.”

او خاطرنشان کرد که این مطالعه یک عکس فوری در زمان بود و شرکت کنندگان در طول زمان پیگیری نشدند، بنابراین نتایج ثابت نمی کند که خوردن اسیدهای چرب امگا 3 عملکرد مغز را حفظ می کند. فقط یک تداعی را نشان می دهد.

در حالی که این مطالعه شامل بخش کوچکی از افراد از بسیاری از نژادها/قومیت ها بود، Satizabal گفت که اکثر نمونه ها بزرگسالان سفیدپوست غیر اسپانیایی بودند که ممکن است توانایی اعمال نتایج را برای گروه های دیگر محدود کند.

این مطالعه توسط موسسه ملی قلب، ریه و خون، موسسه ملی پیری و موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی پشتیبانی شد.

منبع:

آکادمی نورولوژی آمریکا

مرجع مجله:

Satizabal، CL، و همکاران (2022) ارتباط اسیدهای چرب امگا 3 گلبول قرمز با نشانگرهای MRI و عملکرد شناختی در میانسالی: مطالعه قلب فرامینگهام. عصب شناسی. doi.org/10.1212/WNL.0000000000201296.



منبع