عسل معیارهای کلیدی سلامتی از جمله سطح قند خون و کلسترول را بهبود می بخشد


در اخیر بررسی های تغذیه در مطالعه ژورنالی، محققان دانشگاه تورنتو یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز کارآزمایی‌های کنترل‌شده قبلی را برای درک بهتر تأثیر عسل بر کاهش برخی عوامل خطر متابولیک قلبی انجام دادند.

مطالعه: تأثیر عسل بر عوامل خطر متابولیک قلبی: مروری سیستماتیک و متاآنالیز.  اعتبار تصویر: Subbotina Anna / Shutterstock.com

مطالعه: تأثیر عسل بر عوامل خطر متابولیک قلبی: مروری سیستماتیک و متاآنالیز. اعتبار تصویر: Subbotina Anna / Shutterstock.com

ترکیب عسل

به عنوان محصولی که زنبورهای عسل از شهد گل تهیه می کنند، عسل از قندهای پیچیده، اسیدهای آلی، آنزیم ها، پروتئین ها، اسیدهای آمینه، مواد معدنی، ویتامین ها و سایر ترکیبات فعال بیولوژیکی تشکیل شده است. عسل که به طور کلی به عنوان جایگزین سالم تری برای شکر در نظر گرفته می شود، قبلاً نشان داده شده است که فواید سلامتی متعددی از جمله کاهش وزن بدن، التهاب، پروفایل چربی و کنترل قند خون در بدن دارد. in vitro، in vivo، و مطالعات بالینی

با وجود این شواهد، مطالعات گسترده انسانی در مورد فواید سلامتی عسل انجام نشده است. علاوه بر این، انواع مختلف عسل، منابع آنها و خام یا فرآوری شده بودن آن باید مشخص شود تا مشخص شود که آیا این عوامل به مزایای بالقوه سلامتی آن کمک می کنند یا خیر.

در مورد مطالعه

محققان مطالعه کنونی پایگاه‌های داده‌های MEDLINE، Embase و Cochrane Central Register of Controlled Studies را برای کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده و غیرتصادفی‌شده تغذیه کنترل‌شده در انسان جستجو کردند که اثرات مصرف خوراکی عسل را برای حداقل هفت روز یا بیشتر بررسی می‌کردند. این مطالعات تعیین کردند که چگونه مصرف عسل بر چاقی، کنترل قند خون، چربی ها، فشار خون، اسید اوریک، نشانگرهای التهابی و نشانگرهای بیماری کبد چرب غیرالکلی تأثیر می گذارد.

برای تعیین تأثیر عسل بر این عوامل مختلف، محققان از رویکرد درجه بندی توصیه ها، ارزیابی، توسعه و ارزیابی (GRADE) استفاده کردند. به طور خاص، رویکرد GRADE قطعیت تخمین‌های استخراج‌شده از کارآزمایی‌های منتخب را ارزیابی می‌کند تا پروفایل‌های شواهد درجه‌بندی‌شده را بر اساس درجه قطعیت آنها تولید کند.

مهمتر از همه، مطالعاتی که توسط محققان در این بررسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، شامل بیماران سالمی بود که مقادیر بیش از حد قند را به صورت روزانه مصرف نمی‌کردند.

یافته های مطالعه

از 809 مطالعه ای که در ابتدا شناسایی شد، محققان از 18 آزمایش تغذیه کنترل شده برای تجزیه و تحلیل نهایی خود استفاده کردند که در مجموع شامل 1105 شرکت کننده بود. در این کارآزمایی‌ها، متوسط ​​دوز روزانه عسل 40 گرم با طول متوسط ​​هشت هفته بود.

مقایسه‌های آزمایشی مختلفی که در این مطالعات انجام شد شامل تأثیر عسل بر وزن بدن، شاخص توده بدن (BMI)، دور کمر، فشار خون سیستولیک (SBP)، فشار خون دیاستولیک (DBP)، گلوکز ناشتا، انسولین ناشتا، گلیکوزیله هموگلوبین، ارزیابی مدل هموستاز مقاومت به انسولین (HOMA-IR)، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL-C)، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL-C)، تری گلیسیرید ناشتا، آپولیپوپروتئین، پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا (CRP) )، اینترلوکین 6 (IL-6)، فاکتور نکروز تومور α (TNF-α)، اسید اوریک و آلانین آمینوترانسفراز (ALT).

در مجموع، عسل با کاهش کلسترول تام، LDL-C و سطح تری گلیسیرید ناشتا و افزایش سطح HDL-C، نتایج چربی را بهبود می بخشد. علاوه بر این، مصرف خوراکی عسل سطوح IL-6 و TNF-α را افزایش داد. با توجه به سایر پیامدهای سلامتی مورد بررسی در این مطالعات، هیچ اثر مفید دیگری از عسل گزارش نشده است.

قابل ذکر است، محققان دریافتند که منبع گل و روش فرآوری عسل بر اثرات سلامتی آن تأثیر دارد. به عنوان مثال، عسل روبینیا، عسل شبدر و عسل خام همگی با کاهش سطح گلوکز ناشتا و کلسترول تام مرتبط بودند.

فواید سلامتی عسل خام که در معرض اثرات سخت پاستوریزاسیون قرار نمی گیرد، ممکن است حداقل تا حدی به وجود باکتری های پروبیوتیک در این محصول مانند لاکتوباسیل ها نسبت داده شود. در مطالعات قبلی نشان داده شده است که لاکتوباسیل ها تنظیم سیستم ایمنی را بهبود می بخشند، سطح لیپیدهای سرم را کاهش می دهند، اثرات آنتی اکسیدانی دارند و سطح اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را در روده ها حفظ می کنند.

کلمه در میان کارشناسان بهداشت عمومی و تغذیه این بوده است که “شکر یک قند است…” این نتایج نشان می‌دهد که اینطور نیست.

غذای آماده مطالعه کنید

علیرغم غلظت بالای قند عسل که حدود 80 درصد است، اکثر آن فروکتوز و گلوکز است، مطالعه حاضر نشان داد که سایر مواد فعال زیستی که این شیرین کننده طبیعی را تشکیل می دهند، احتمالاً فواید سلامت قلب و عروق را برای مصرف کنندگان به ارمغان می آورند.

علاوه بر قندهای معمولی موجود در عسل، قندهای کمیاب که نتایج گلیسمی کوتاه مدت و بلندمدت را تغییر می دهند، حدود 14 درصد از محتوای قند عسل را تشکیل می دهند. بنابراین، وجود این قندها ممکن است به فواید مشاهده شده برای سلامتی عسل نیز کمک کند.

غذای آماده بیشتر در مورد جایگزینی است – اگر از شکر سفره، شربت یا شیرین کننده دیگری استفاده می کنید، تغییر آن قندها با عسل ممکن است خطرات متابولیک قلبی را کاهش دهد.



منبع