مدارس آموزش ذهن آگاهی، مدیتیشن برای کمک به کاهش استرس


18 نوامبر 2022 در یک بعد از ظهر پنجشنبه اخیر، کانی کلوورثی با اتاقی پر از دانش‌آموزان پر انرژی در مدرسه ابتدایی Valor Academy در آرلتا، کالیفرنیا، در حدود 20 مایلی شمال غربی مرکز شهر لس‌آنجلس، احوالپرسی می‌کند.

او با هدایت آنها در تمرین تمرکز حواس شروع می کند و به 19 دانش آموز یادآوری می کند که باید “عمدا” به مغزشان استراحت بدهند. با صدایی آرام می‌گوید: «برای 30 ثانیه چشمانمان را می‌بندیم.» او به آن‌ها می‌گوید که فقط نفس بکشند، نفس بکشند. هیچ چیز دیگر. همه این کار را می کنند.

بعد از 30 ثانیه، او می پرسد: «چه کسی توانسته است فقط نفس بکشد، بازدم کند؟ چه کسی یک میلیون فکر دیگر داشت؟» این باعث خنده و برخی دست‌های بالا می‌شود، هم در پاسخ به سؤال موفقیت و هم در پاسخ به «یک میلیون فکر دیگر».

سپس، کلوتورثی دستیاران آموزشی خود را بیرون می آورد: یک بولداگ پر شده به نام بیلی و یک جغد پر شده به نام هوتس.

او در مورد “احساسات بزرگ” صحبت می کند. بیلی را در آغوش گرفته و می‌گوید: «وقتی عصبانی می‌شوی، به سگ ما اجازه می‌دهی شروع به پارس کردن و گاز گرفتن کند» و سگ پرشده را به اطراف تکان می‌دهد. “و چگونه سگ خود را آرام کنیم؟ نفس کشیدن. چه کسی کمک می کند؟ هوتس.»

اما هوتس تنها زمانی می تواند کمک کند که بیلی آرام شود، او به آنها یادآوری می کند. “فکر می کنی اگر بیلی پارس کند و جیغ بزند هوتس بیرون می آید؟” بچه‌ها جواب آن را می‌دانند و سرشان را به طور هماهنگ با «نه» تکان می‌دهند.

جلسه با مدیتیشن 5 دقیقه ای و “اسکن بدن”، تمرینی هدایت شده برای مشاهده احساسات بدن بدون قضاوت، با چشمان بسته به پایان می رسد.

کلوتورثی مدیر اجرایی و بنیانگذار Worthy Beyond Purpose است، یک سازمان غیرانتفاعی لس آنجلس که در سال 2018 راه اندازی شد. او هفته ای یک بار، 30 دقیقه برنامه تمرکز حواس و مراقبه را در Valor Academy Elementary و در پنج مدرسه منطقه دیگر رهبری می کند.

بعد از جلسه، او با افتخار می‌گوید، بچه‌ها می‌دانند که بیلی نماینده آمیگدال است، ناحیه‌ای از مغز که با پردازش عاطفی مرتبط است، و هوتس قشر جلوی مغز است، مرکز کنترل مغز که در تنظیم احساسات نقش دارد.

کلوتورثی و سایر تمرین‌کنندگان مانند او به طور فزاینده‌ای به کلاس‌های درس می‌روند تا از تمرکز حواس و مدیتیشن برای کمک به کاهش مشکلات فراگیر سلامت روان استفاده کنند. ترومای همه گیر، انزوا، تعطیلی مدارس، تیراندازی در مدارس، و سایر مسائلی که دائماً دانش آموزان در هر سنی را آزار می دهد. مطالعه به مطالعه اثرات منفی بسیاری بر سلامت روانی اقدامات ایمنی COVID-19 بر روی کودکان و نوجوانان پیدا کرده است.

در حالی که اصطلاحات تمرکز حواس و مدیتیشن اغلب با یکدیگر تعویض می شوند، کارشناسان می گویند که ذهن آگاهی کیفیت «بودن در لحظه حال، بدون قضاوت» است، در حالی که مدیتیشن تمرین رسمی تری برای آرام کردن بدن و ذهن را توصیف می کند.

کلوتورثی می‌گوید ذهن آگاهی مذهبی نیست، بلکه راهی برای «ماندن در زمان حال» است. این کلمه، به زبان ساده، «فقط به معنای توجه کردن است. ما به بچه ها یاد می دهیم که در زمان حال باشند.»

علاوه بر کمک به دانش آموزان در مقابله با عوامل استرس زا، می تواند برای جامعه نیز مفید باشد، همانطور که دالایی لاما در قول معروف خود قول داده است: “اگر به هر کودک 8 ساله در جهان مدیتیشن آموزش داده شود، ما در عرض یک نسل خشونت را از جهان حذف خواهیم کرد. ”

برنامه های ذهن آگاهی مدرسه

برخی از برنامه‌های تمرکز حواس در مدرسه، مانند برنامه کلوتورثی، تلاش‌های غیرانتفاعی کوچکی هستند. دیگران از برنامه های تجاری ملی موجود بهره می برند.

به عنوان مثال، Headspace، برنامه تمرکز حواس و مراقبه، اخیراً با Vivi، یک پلت فرم ارتباطی کلاس درس برای مهدکودک تا 12 همکاری کرده است.هفتم مقطع تحصیلی. سایمون هالند، یکی از بنیانگذاران Vivi، می گوید معلمان می توانند محتوای Headspace را از طریق Vivi پخش کنند تا به محتوای تمرکز حواس و مراقبه که برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است دسترسی داشته باشند.

Rosamaria Segura مدیر برنامه Insight in Action در لس آنجلس است که تمرین‌های تمرکز حواس و مراقبه را در مناطقی که در غیر این صورت قادر به پرداخت هزینه‌های آن‌ها نیستند، ارائه می‌دهد. این برنامه به دانش آموزان در سه مدرسه و به معلمان و والدین در شش مدرسه دیگر ارائه می شود.

او می گوید: «ما آن را بدون هیچ هزینه ای ارائه می دهیم. گاهی اوقات یک برنامه 6 هفته ای است، گاهی اوقات در سال. اعضای جامعه آن را با کمک های مالی تأمین می کنند.

سگورا می‌گوید: دانش‌آموزانی که به تازگی وارد شده‌اند، اسپانیایی‌زبان هستند، و «اضطراب و آسیب‌های زیادی از سفر آنها وجود دارد. ما به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم که در زمان حال بمانند» با تمرین‌های ذهن آگاهی.

او می گوید: «سال گذشته، ما یک باغ ذهن آگاهی، در فضای باز، با دانش آموزان ابتدایی داشتیم. دانش آموزان وارد باغ می شدند و برچسبی را متناسب با روحیه خود انتخاب می کردند. در ابتدا، بیشتر برچسب‌هایی را انتخاب می‌کردند که نشان دهنده نگرانی یا اضطراب بود. «در پایان جلسه، استیکرها به حالت شاد و آرام حرکت می‌کنند. دیدن آن فوق العاده دراماتیک بود.”

آنچه پژوهش پیشنهاد می کند

میانجیگری و تمرکز حواس برای بزرگسالان مدت‌هاست که فهرستی از فواید شناخته شده مانند کاهش استرس و بهبود خلق و خوی داشته است. اخیراً، مطالعه‌ای که به خوبی تبلیغ شده است، نشان می‌دهد که برنامه‌ای به نام کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی با یک داروی تجویزی در نحوه درمان اختلالات اضطرابی رقابت می‌کند.

تحقیقات اخیر همچنین فوایدی را برای کودکان و نوجوانان پیدا کرده است، اگرچه برخی از کارشناسان استدلال می کنند که اشتیاق از شواهد پیشی گرفته است و این مطالعات باید علمی تر باشد.

از جمله مطالعات اخیر:

  • هشت معلم که 124 دانش آموز را در یک مدرسه کم درآمد پیش و ابتدایی در تمرینات ذهن آگاهی به مدت 10 تا 15 دقیقه در روز (3 روز یا بیشتر در هفته به مدت 6 هفته) هدایت کردند، دانش آموزان را یافتند. آرام تر و آرام تر در پایان برنامه
  • در تجزیه و تحلیل برنامه های تمرکز حواس برای کودکان و نوجوانان، محققان ادعا کردند که اکثر ارزیابی ها به اندازه کافی علمی نیستند و فاقد گروه های تصادفی یا کنترل هستند. در یک مرور از بین 33 مطالعه و نزدیک به 3700 کودک و نوجوان، محققان به اثرات مثبت این تمرین برای ذهن آگاهی، توجه، افسردگی، اضطراب و استرس و رفتارهای منفی پی بردند، اما تأثیرات ناچیز بود. هنگامی که محققان فقط به مطالعات با گروه های کنترل فعال نگاه کردند، اثرات مثبت به ذهن آگاهی، افسردگی، و اضطراب و استرس محدود شد.

آیا در مدرسه کار می کند؟

برخی از نتایج برنامه های مدرسه حکایتی و برخی مبتنی بر نظرسنجی هستند.

تالار ساموئیلیان، دستیار مدیر فرهنگ، می‌گوید: در Valor Academy Elementary، یک مدرسه دولتی در منطقه یکپارچه مدرسه لس آنجلس، تفاوت‌های رفتاری قابل توجه است. او این برنامه را در اواخر سال 2021 با دانش‌آموزان کلاس سوم و چهارم خود راه‌اندازی کرد، زیرا نگران رفتار آن‌ها پس از این همه‌گیری یادگیری از راه دور بود.

ما دانش‌آموزان زیادی با چالش‌های رفتاری و مسائل خودتنظیمی داشتیم.» او می گوید. دانش‌آموزان کلاس سوم همه را از دست داده بودند [in-person] کلاس اول و دوم در بین دخترها رفتار کتک آمیزی وجود داشت و پسرها در حیاط ها بسیار خوش دست بودند. آنها از دست داده بودند [developing] مهارت های بازی زیاد.»

او می گوید که امسال، دانش آموزان بسیار آرام تر هستند. او معتقد است که از جمله فواید این است که “به افزایش احساس تعلق کمک می کند.”

یک چیز ساموئلیان را شگفت زده کرد. او تصور می‌کرد که برخی از دانش‌آموزان کلاس سوم و چهارم «خیلی باحال» هستند که نمی‌توانند شرکت کنند و عقب‌نشینی کنند. او می‌گوید: «هیچ‌کس این کار را نکرد. همه آنها سرگردان بودند. همه آنها درگیر آن هستند.»

در پایان سال تحصیلی 2021-2022، کلوتورثی از 400 دانش آموزی که در برنامه او در چهار مدرسه شرکت کرده بودند، نظرسنجی کرد. یافته‌های او: «91 درصد از دانش‌آموزان می‌توانند عملکردهای آمیگدال و قشر جلوی مغز را به درستی شناسایی و توصیف کنند»، در مقایسه با 10 درصد قبل از شروع جلسات.

او می‌گوید: «ما با این آموزه‌ها شروع می‌کنیم تا بچه‌ها بدانند احساساتشان در کجا زندگی می‌کنند، چگونه آنها را شناسایی کنند و چگونه از طغیان‌ها جلوتر بمانند.

اکثریت قریب به اتفاق بچه ها – 88٪ – می گویند که راه های جدیدی برای مدیریت این احساسات بزرگ دارند، مانند تکنیک های تنفس. و 85 درصد می‌گویند که می‌دانند باید به بدن گوش دهند و احساساتی را که پیش از فوران آن وجود دارد احساس کنند. نزدیک به 60 درصد به کلوتورثی گفتند که از زمان شروع کلاس های او کمتر دچار مشکل می شوند. معلمان به او گفتند که بچه‌ها در کلاس‌ها تمرکز بیشتری دارند و بلوغ عاطفی بیشتری دارند.

تحقیقات خود Headspace نشان داد که 30 روز استفاده از Headspace منجر به کاهش 32٪ استرس شد، در حالی که 8 هفته استفاده منجر به کاهش 19٪ علائم اضطراب و بهبود تمرکز تا 14٪ شد.

Indira Esparza Galeana در مدرسه Preuss در محوطه دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو تدریس می کند. مدرسه راهنمایی و دبیرستان منشور برای دانش آموزان کم درآمدی است که برای فارغ التحصیل شدن از کالج تلاش می کنند تا در خانواده خود نفر اول شوند. دختر مهاجران، او از مدرسه فارغ التحصیل شد، برای تدریس در آنجا بازگشت، و اکنون به عنوان عضو شورای آموزشی Vivi، یک موقعیت بدون دستمزد، برای گسترش شراکت VIvi کار می کند.

Galeana در حال آزمایش برنامه Vivi-Headspace در یکی از Advanced Placement 12 خود است.هفتم کلاس های دولتی پایه و یک کلاس مطالعات قومی پایه نهم. او می گوید که بازخورد مثبت بوده است. دانش آموزان پذیرای یادگیری مراقبه هستند. یکی می‌گوید آرامش‌بخش بود و دیگری می‌گوید این کار او را بسیار به فکر واداشت. “من فکر می کنم این فقط نشان می دهد که آنها در حال حاضر چیزهای زیادی در ذهن خود دارند.”

دیدگاه یک مربی

دکتر پاتریشیا (تیش) جنینگز، استاد آموزش در دانشگاه ویرجینیا، می گوید: «ذهن آگاهی یک حالت طبیعی انسانی است. “کودکان خردسال تمایل زیادی به توجه دارند”، به طور طبیعی قادر به تمرکز بر لحظه حال هستند.

جنینگز در سطح بین المللی به عنوان یک رهبر در زمینه ذهن آگاهی در آموزش شناخته شده است و بیش از 40 سال است که شیوه های آگاهی ذهنی را به کودکان و بزرگسالان آموزش داده است.

او می‌گوید: «من این کار را با بچه‌های کلاس مونته سوری خود در سال 1981 شروع کردم. در آن زمان، «من آن را تمرکز حواس یا مدیتیشن نمی نامیدم. من می گویم، “ما یاد می گیریم که آرام شویم، توجه خود را متمرکز کنیم.”

جنینگز می‌گوید اساساً آنچه شناخته شده است این است که این تمرین واقعاً به بچه‌ها کمک می‌کند تا خودشان را تنظیم کنند. “این به آنها کمک می کند تا توجه کنند و به آنها کمک می کند تا آرام شوند. خودآگاهی و خود مدیریتی واقعاً مهم است.»

او تیمی را رهبری کرد که یک برنامه توسعه حرفه‌ای مبتنی بر ذهن آگاهی را برای بهبود رفاه معلم و مشارکت دانش‌آموزان ایجاد کرد و کتاب‌هایی درباره ذهن آگاهی در مدارس نوشته یا ویرایش کرده است.

دانش آموزان به سمت ذهن آگاهی می روند

با پایان یافتن جلسه تمرکز حواس و مدیتیشن در آکادمی Valor، کلوتورثی از دانش‌آموزان می‌خواهد تا نظراتی در مورد تمرکز حواس و مدیتیشن، از جمله اینکه چگونه به آنها کمک می‌کند، بپرسند.

کایلی گارسیا، یک کودک 9 ساله با چشمان و موهای قهوه ای تیره که در طول جلسه به دقت گوش داده بود و به طور کامل شرکت کرده بود، می گوید: “من مدیتیشن را دوست دارم زیرا بدنم هنگام مدیتیشن احساس آرامش می کند.” او آن را با یک استراحت استراحت مقایسه می کند.

جادن مارتینز، همچنین 9 ساله، می‌گوید که ذهن آگاهی را تا حدودی مانند تفریق می‌بیند. او می‌گوید وقتی فقط در حین تمرکز حواس نفس می‌کشید، می‌تواند به شما کمک کند تا از شر تمام آن افکار تصادفی خلاص شوید – اساساً آنها را کم کنید – و فقط در لحظه باشید.

کلوتورثی می گوید که برخی از دانش آموزان می گویند که این تکنیک ها را به والدین خود آموزش داده اند.

در Valor Elementary، کلاس ذهن آگاهی پنجشنبه ها برگزار می شود. یک دختر پیشنهاد داد: “از خواب بیدار می شوم و متوجه می شوم که روز تمرکز حواس است و برای آمدن به مدرسه هیجان زده هستم.”



منبع