کلیدهای حفظ سلامت مغز



مغز شما بسیار شگفت انگیز است. حدود 100 میلیارد سلول عصبی با هم کار می کنند تا شما را زیرک و سریع در تفکر نگه دارند.

اما درست مانند بقیه بدن، مغز شما ممکن است زمانی که کمی بزرگتر می‌شوید آنقدر قوی نباشد. ممکن است متوجه شوید که مجبور هستید چیزها را یادداشت کنید، یا قرار ملاقات ها را فراموش کرده اید، یا نمی توانید صحبت یا عمل را در تلویزیون بدون زحمت دنبال کنید.

خوشبختانه، این امکان وجود دارد که مغز خود را نیز تمرین دهید.

کلیدهای سیستم عصبی ما ماده خاکستری و سفید است.”


هرموندور زیگموندسون، استاد گروه روانشناسی دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU)

به طور کلی، ماده خاکستری از سلول های عصبی – یا نورون ها – و دندریت ها تشکیل شده است، در حالی که ماده سفید تماس بین سلول ها (آکسون های میلین دار) را فراهم می کند و به سرعت انتقال و توزیع سیگنال ها کمک می کند.

سه عامل به سلامت مغز کمک می کند

مقاله اخیر در مجله علوم مغز بسیاری از آنچه را که از تحقیقات قبلی در زمینه سلامت مغز می دانیم گرد هم می آورد. محققان تمام تلاش خود را کردند تا در مقاله چشم انداز نظری خود دقیق باشند و 101 مرجع را به مقالاتی در مورد چگونگی حفظ شکل ماده خاکستری و سفید خود ارائه کردند.

زیگموندسون می گوید: «اگر می خواهید مغز خود را در بهترین حالت خود نگه دارید، سه عامل برجسته است.

این عوامل عبارتند از:

  1. تمرین فیزیکی.
  2. اجتماعی بودن.
  3. داشتن علایق قوی چیزهای جدید یاد بگیرید و از چالش های جدید خودداری نکنید.

1. حرکت

این شاید بزرگترین چالش برای بسیاری از ما باشد. اگر بیش از حد روی باسن خود بنشینید بدن شما تنبل می شود. متأسفانه این موضوع برای مغز نیز صادق است.

به گفته زیگموندسون و همکارانش، “سبک زندگی فعال به توسعه سیستم عصبی مرکزی و مقابله با پیری مغز کمک می کند.”

بنابراین مهم است که روی صندلی خود گیر نکنید. این نیاز به تلاش دارد و هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد. اگر شغل کم تحرکی دارید، به مدرسه می روید یا وقتی کارتان تمام شد، باید خود را فعال کنید، از جمله از نظر فیزیکی.

2. روابط

برخی از ما به تنهایی یا تنها با چند نفر خوشبخت هستیم، و می‌دانیم که «جهنم دیگران هستند» – اگر عبارت ژان پل سارتر، نویسنده و فیلسوف را کمی بی‌پرده ترجمه کنیم. (اگرچه باید اذعان داشت که نسخه او تا حدودی درگیر بود.) اما در این زمینه، شما باید خودتان را استیل کنید.

زیگموندسون می‌گوید: «روابط با افراد دیگر و تعامل با آنها، به تعدادی از عوامل بیولوژیکی پیچیده کمک می‌کند که می‌توانند از کند شدن مغز جلوگیری کنند.

بودن با افراد دیگر، مانند گفتگو یا تماس فیزیکی، از عملکرد خوب مغز پشتیبانی می کند.

3. اشتیاق

این نکته آخر ممکن است به شخصیت شما ربط داشته باشد، اما اگر تا اینجا خوانده باشید، به احتمال زیاد پایه های لازم را دارید و احتمالاً مایل به یادگیری هستید.

زیگموندسون می گوید: “شور یا علاقه شدید به چیزی، می تواند عامل تعیین کننده و محرکی باشد که ما را به یادگیری چیزهای جدید سوق می دهد. با گذشت زمان، این امر بر توسعه و نگهداری شبکه های عصبی ما تاثیر می گذارد.”

کنجکاو بمان تسلیم نشوید و بگذارید همه چیز همیشه به همین شکل پیش برود. شما هرگز برای انجام کاری که قبلا انجام نداده اید آنقدر پیر نیستید. شاید الان زمان یادگیری نواختن یک ساز جدید باشد.

از آن استفاده کن یا آن را دور بیانداز

زیگموندسون با دانشجوی کارشناسی ارشد بنجامین اچ. دیبندال و دانشیار سیمون گراسینی در دانشگاه استاوانگر در این مقاله جامع همکاری کرد.

بنابراین تحقیقات آنها تصویری مشابه برای مغز برای بدن ارائه می دهد. باید مغزت را ورزش کنی تا پوسیده نشود. به قول معروف “استفاده کن یا از دستش بده.”

زیگموندسون می گوید: “رشد مغز ارتباط تنگاتنگی با سبک زندگی دارد. ورزش بدنی، روابط و اشتیاق به رشد و حفظ ساختارهای اساسی مغز با افزایش سن کمک می کند.”

بنابراین، این سه عامل برخی از کلیدهای حفظ کیفیت زندگی خوب – و امیدواریم – پیری را ارائه می‌دهند.

منبع:

دانشگاه علم و صنعت نروژ

مرجع مجله:

هرموندور زیگموندسون، بنجامین اچ دیبندال و سیمون گراسینی. حرکت، رابطه و اشتیاق در پیری فیزیولوژیکی و شناختی مغز علوم مغز. https://www.mdpi.com/2076-3425/12/9/1122/pdf. DOI: 10.3390/brainsci12091122



منبع