یافتن راهی به سوی امید


بهار گذشته، کریگ میلر دچار افسردگی شد که حتی عمیق‌تر و تاریک‌تر از آنی بود که در سن 20 سالگی به یک اقدام به خودکشی با برنامه ریزی دقیق انجامید. اکنون 46 ساله، پدر متاهل دو دختر جوان می‌گوید که یک عمر دست و پنجه نرم کردن با افسردگی جدی آموخته است. او یک فکر خودکشی را به عنوان “پرچم قرمز که چیزی باید تغییر کند” تفسیر می کند.

میلر این بار با تمیز کردن و سازماندهی مجدد هر کشو در اتاق خواب اصلی خانه اش در مرکز ماساچوست پاسخ داد – به گفته او روشی نمادین برای مرتب کردن افکار و احساساتش. نویسنده 2012 می‌گوید: «به این معناست که من همه چیز را مرتب می‌کنم این احساس است: خاطرات – تلاش برای خودکشی و یافتن زندگی.

سپس میلر از یک دوست نگران پیامکی دریافت کرد که به او پیشنهاد کرد فهرستی از 10 چیز را که باعث می‌شود او را سپاسگزار زنده بودن یادداشت کند. میلر چشمانش را گرد کرد.

او می‌گوید: «از زمانی که برای اولین بار در 8 سالگی به خودکشی فکر کردم، این مشکل را تجربه کرده‌ام،» حدود 2 سال پس از آن که یک مرد محله شروع به آزار او در فضای خزنده زیر خانه خانواده‌اش کرد. “من آن لیست را میلیون ها بار نوشتم.”

اما پس از آن میلر تحت تأثیر یک فکر جدید قرار گرفت، “یک فکر که وسایل من را به راه انداخت.” او به جای اعتراف به افراد و لحظاتی که زندگی او را ارزش زیستن می‌کرد، در مورد لیست‌هایی که همسر و دخترانش می‌نویسند متعجب بود. او به طور غریزی می دانست که نامش در اوج خواهد بود. او می گوید: «این چیزی است که باعث شد سرعتم را کم کنم. آنها با رفتن من نابود خواهند شد. این فکری است که من به آن وصل شدم. این همان چیزی بود که برای من کار کرد.»

میلر یکی از میلیون ها آمریکایی است که جامعه پیشگیری از خودکشی آن را “تجربه زیسته” می نامد – اقدامی برای خودکشی که به مرگ ختم نشد. (اصطلاح “بازمانده های خودکشی” برای خانواده و دوستانی است که توسط شخصی که جان خود را از دست داده اند، رها شده اند.)

نقطه ویرگول به عنوان نماد همبستگی

بر اساس گزارش CDC، در سال 2020، بیش از 45000 نفر در ایالات متحده بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند که دوازدهمین علت مرگ و میر است. اما این تنها بخش کوچکی از حدود 1.2 میلیون نفری است که تلاش کردند جان خود را بگیرند. بسیاری در حال حاضر یک خال کوبی از نقطه ویرگول – ; – به معنای توقف در زندگی است، نه یک دوره در پایان آن. علامت نقطه گذاری به نشانه ای از همبستگی در میان کسانی که اقدام به خودکشی کرده اند یا در فکر خودکشی بوده اند و حامیان دلسوز آنها که به مسائل مربوط به سلامت روان توجه دارند تبدیل شده است.

برای برخی، زنده بیدار شدن پس از اقدام به خودکشی پایان خوشی ندارد. ناتان لیپتز از ونکوور، کانادا، فکر می‌کند که رسانه‌ها اغلب رویکردی سبک در انتهای تونل به تجربیات زندگی می‌کنند و دلایل ریشه‌ای ماندگار افسردگی و بیماری‌های روانی را که منجر به این تلاش شده است، پنهان می‌کنند.

لیپتز، 21 ساله، که تخمین می زند حداقل 8 تا 10 بار سعی کرده به زندگی خود پایان دهد، می گوید: «مقالاتی می بینید که می گویند برای همه بهتر می شود، اما من واقعاً فکر نمی کنم اینطور باشد. از سال 2013، او ماه ها در بیمارستان بستری بود و 19 داروی ضد افسردگی و تثبیت کننده خلق را تجویز کرد.

تا اوایل سال جاری، زمانی که لیپتز از یک مرکز توانبخشی وست پالم بیچ، فلوریدا، بازدید کرد، هیچ چیز مؤثر نبود. کتامین، داروی روانگردان اخیراً نشان داده شده است که علائم افسردگی را کاهش می دهد. مطالعه منتشر شده در مجله روانپزشکی بالینی در ماه سپتامبر دریافتند که 72 درصد از بیمارانی که 10 انفوزیون IV کتامین دریافت کرده‌اند، خلق و خوی خود را بهبود می‌بخشند. 38 درصد گفتند که بدون علامت هستند.

لیپتز، که آخرین تزریق او در اواسط سپتامبر بود، می‌گوید: «این نجات دهنده بود. پس از چند هفته مصرف کتامین، هر گونه فکر اقدام به خودکشی ناپدید می شود. آنها در سر من فرو می رفتند و به همان سرعت از بین می رفتند. من دیگر فعالانه به کشتن خودم فکر نمی کنم.»

این بارقه امید دلگرم کننده است در زمانی که سلامت روانی و افکار خودکشی به دلیل دسترسی بی پایان رسانه های اجتماعی بدتر شده است، جایی که تصاویر گلگون زندگی روزمره تنها با خارهای بد ترول های ناشناس رقابت می کنند.

خطر خودکشی و رسانه های اجتماعی

یک مطالعه 10 ساله اخیر توسط دانشگاه بریگهام یانگ نشان داد که نوجوانانی که حداقل 2 ساعت در روز از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند نسبت به بزرگسالان در حال ظهور در معرض خطر بیشتری برای خودکشی هستند.

آملیا لهتو، رئیس کارکنان انجمن آمریکایی خودکشی (AAS)، یک سازمان مبتنی بر علم که به توسعه استراتژی‌هایی برای کاهش رفتار خودکشی کمک می‌کند، می‌گوید: «رسانه‌های اجتماعی می‌توانند مکانی عالی برای ارتباط، دریافت اطلاعات و اجتماعی شدن باشند. اما می‌تواند ابزاری برای پریشانی، قطع ارتباط و آسیب باشد.»

اپریل اسمیت، 49 ساله، که افسردگی و اضطرابش پس از یک «طلاق واقعاً خیانت آمیز» و مرگ پدرش باعث شد، «وقتی مردم در رسانه های اجتماعی پست می گذارند، ما فقط بیرون آنها را می بینیم، و آن را با آنچه در درون ما می گذرد مقایسه می کنیم. پریدن از پل فلوریدا 8 سال پیش. “من با انبوهی از فعالیت ها از خواب بیدار شدم … و در ناباوری بودم. چگونه زنده ماندم؟»

اسمیت با دنده های شکسته و سه استخوان شکسته در پاهایش در بیمارستان بستری شد. من به طور قابل توجهی کتک خوردم و درد زیادی داشتم، اما چیزی که در مدت زمان معقولی خوب نشد.

اسمیت با حمایت مادر، فرزندان نوجوان و درمانگرش، 5 ماه را در یک مرکز درمانی گروهی گذراند. او می‌گوید: «بسیار خجالت می‌کشیدم که تصمیم گرفتم داوطلبانه فرزندانم را بدون من روی این زمین بگذارم، اما هیچ‌کس مهمی مرا ننوشت. “بازگشت به جهان پس از یک تلاش بزرگ آسان نیست، اما حلقه بسیار بسیار کوچکی از مردم وجود داشت که من کم کم به آنها اعتماد کردم و به آنها اعتماد کردم. آنها درک کردند که من چه چیزی را پشت سر گذاشته ام – و این برای من بسیار کلیدی بود. خیلی کمتر احساس تنهایی کردم.»

اسمیت اکنون در ویرجینیا زندگی می کند، جایی که یک گروه فیس بوک را برای دیگرانی که از تلاش ها جان سالم به در برده اند، اداره می کند. او می‌گوید تمرکز این است که به جای تمرکز بر جنبه‌های خاص تلاش‌های خودکشی، در مورد بهترین راه‌ها برای دریافت کمک مورد نیاز برای پیشرفت صحبت کنیم. اسمیت می گوید: «من به مردم اجازه نمی دهم جزئیات تلاش های خود را به اشتراک بگذارند. “من به آنها یاد می دهم که چگونه داستان خود را به گونه ای به اشتراک بگذارند که باعث تحریک یا تأثیر منفی بر دیگران نشود.”

یک راه جدید برای دریافت کمک فوری

دسترسی به خدمات حیاتی سلامت روان برای هر کسی که اقدام به خودکشی کرده است یا با افکار خودکشی درگیر است ضروری است. اما یک نظرسنجی در اوایل سال جاری منتشر شد روانپزشکی جاما گزارش داد که 40 درصد از آمریکایی‌هایی که اخیراً اقدام به خودکشی کرده‌اند، گفته‌اند که هیچ مراقبت بهداشت روانی دریافت نمی‌کنند. دلایل اصلی که توسط نزدیک به 500000 پاسخ دهنده ذکر شده است: ندانستن کجا بروند، هزینه بالای درمان و کمبود حمل و نقل.

خوشبختانه، یک راه جدید و پیشگامانه برای دریافت کمک فوری در ماه جولای راه اندازی شد: خط زندگی خودکشی و بحران 988. شماره تلفن سه رقمی اورژانس معادل سلامت روان 911 است، راهی ساده برای ارتباط با اپراتورهایی که می توانند مشاوران آموزش دیده – نه پلیس و آمبولانس – را برای کمک به تماس گیرندگان در عرض چند دقیقه بفرستند.

Lehto از AAS می گوید: «خودکشی اغلب یک رویداد محدود زمانی است که با افکار شدید خودکشی به اوج خود می رسد. “این یک لحظه بحرانی است. اگر میدان بتواند حمایتی را که در آن لحظه مورد نیاز است ارائه کند، زندگی‌های بیشتر و بیشتری نجات خواهند یافت.»

بر اساس گزارش CDC، میزان خودکشی در ایالات متحده از سال 2000 تا 2018 35 درصد افزایش یافت، اما در سال های 2019 و 2020 اندکی کاهش یافت. این یک نشانه دلگرم کننده است، نشانه ای که به تغییر مهمی در درک عمومی از خودکشی اشاره می کند. موضوعی که زمانی یک موضوع خاموش، مملو از شرم و ننگ بود، اکنون با همدلی بیشتری نگریسته می‌شود، همانطور که پس از مرگ خودکشی اخیر اسطوره کشور نائومی جاد، خانم سابق ایالات متحده آمریکا چسلی کریست، راک‌ها چستر بنینگتون و کریس کورنل و مد نشان داده شد. طراحان Kate Spade و L’Wren Scott. تابستان امسال، توماس کول، بازیکن فوتبال UCLA داستان تلاش خود را در ابتدای سال به اشتراک گذاشت، در حالی که جان وال، گارد لس‌آنجلس کلیپرز و جلنا دوکیچ، تنیس‌باز استرالیایی درباره نبرد خود با افسردگی و افکار خودکشی صحبت کردند.

این حوادث پرمخاطب، همراه با افزایش آگاهی عمومی از شیوع خودکشی در سراسر کشور، درخواست‌های قوی برای راه‌های بهتر برای متوقف کردن مواردی را که باعث تلاش می‌شوند، برانگیخته است.

دکتر جیل هارکاوی-فریدمن، روانشناس شهر نیویورک و معاون ارشد تحقیقات بنیاد آمریکایی برای پیشگیری از خودکشی (AFSP) می گوید: «این هرگز یک چیز نیست». “این همیشه ترکیبی از عوامل است، بیشتر مسائل مربوط به سلامت روان، اما همچنین درد مزمن، ضربه به سر، ژنتیک و سابقه خانوادگی.”

من قصد داشتم. من قصد نداشتم دریغ کنم

پیتر هولار 21 ساله بود و در اواخر دهه 1970 با مادرش در المپیا، WA زندگی می کرد، زمانی که متوجه شد پدرش خود را در کالیفرنیا کشته است. هولار که اکنون 65 سال دارد و بازنشسته شده است، می‌گوید: «البته این من را تا آخر تکان داد. “من می توانم آن را به یاد بیاورم انگار دیروز بود.”

او می‌گوید، با این حال، هولار در سال 2000 خود را در حال فکر کردن به همان سرنوشت یافت، که به دلیل یک ازدواج در حال فروپاشی و “استرس شغلی از پشت بام” ضعیف شده بود. “عذاب، رنج و درد بسیار بود.”

او طرحی بلندمدت برای پایان دادن به “ترومای طاقت فرسا” با پریدن از روی پل مجاور ایجاد کرد. “من قصد داشتم. من قصد نداشتم دریغ کنم.»

اما همان‌طور که هولار در آن شب در حال رانندگی به سمت مقصد خود بود، ناگهان احساس کرد که در چنگال قدرتی بالاتر است. او می‌گوید: «من همیشه بخشی معنوی از زندگی‌ام داشته‌ام، و در 30 روز قبل از رفتن به پل، دعاهای زیادی می‌کردم و به دنبال نوعی راهنمایی بودم. من شروع کردم به فکر کردن به پدرم و گفتم: “عزیزانم چه فکری خواهند کرد؟” آیا من اینگونه می خواهم دو پسر کوچکم را ترک کنم؟»

وقتی هولار به پل رسید، به رانندگی ادامه داد و از آن عبور کرد. به پمپ بنزین رفتم و با روانپزشکم تماس گرفتم.

اقامت یک هفته‌ای در بیمارستان با دارو، مشاوره و حس هدفمندی مجدد تکمیل شد. هولار که بعداً با یک زن شگفت‌انگیز، فوق‌العاده، فوق‌العاده ازدواج کرد و به حومه سیاتل نقل مکان کرد، می‌گوید: «حدس می‌زنم نتیجه نهایی این است که وقت رفتن من نبود. «خدا نخواست که من بمیرم. کارهایی برای انجام دادن باقی مانده بود. حالا اوضاع بهتر شده است. من دیگر آن احساسات را ندارم.»

پیمایش آشفتگی عاطفی

البته، هرکسی که تجربه زیسته دارد، این نوع بسته شدن را احساس نمی کند. مبارزه آنها برای زنده ماندن هر روز ادامه دارد. میلر که داستان خود را در این کتاب روایت می‌کند، می‌گوید: «این نیست که می‌خواهی بمیری، بلکه به این معناست که می‌خواهی بمیری تا زندگی‌ات متفاوت شود. حرکت روح آمریکا در مورد خودکشی، (masosfilm.com)یک مجموعه مستند آنلاین که با همکاری شش آژانس مراقبت های بهداشتی از جمله اتحاد اقدام ملی برای پیشگیری از خودکشی ساخته شده است. “هیچ پاسخ جادویی وجود ندارد.”

نکته کلیدی این است که به جای تسلیم شدن در برابر لحظه، به نوعی طوفان پرتلاطم احساسی را پشت سر بگذارید. کسی در بحران نیاز دارد برای اینکه بدانیم از کجا باید کمک بگیریمو دوستان و اعضای خانواده باید یاد بگیرند که علائم مبارزه را تشخیص دهند و قدم بردارند.

هارکاوی-فریدمن از AFSP توصیه می کند: «اگر متوجه تغییری در فردی شدید، به دل خود اعتماد کنید. «از آنها بپرسید که چه احساسی دارند. به آنها بگویید، “من نگران شما هستم.” گفتگو کنید تا بفهمید استرس آنها چیست و به آنها کمک کنید تا کمک بگیرند. با 988 تماس بگیرید یا به آنها بگویید با یک درمانگر صحبت کنند.

او می گوید: «صبور و پایدار باشید. «تسلیم نشو. افکار خودکشی را می توان مدیریت کرد. من همیشه خوشبین هستم.»

اگر فردی را در شرایط بحرانی می شناسید، تماس بگیرید یا پیامک بزنید خط زندگی خودکشی و بحران در 988، با ارسال پیامک HELLO به 741741 یا شماره گیری 911 با خط متن بحران تماس بگیرید.



منبع